Köpvillkor

 

Sekretess och säkerhet

Vi behandlar personuppgifter konfidentiellt. Vi lagrar alla personuppgifter på en säker server och följer Finlands och EU: s dataskydd och konsumentlagstiftning.  Vi garanterar att inga uppgifter om dig kommer att föras vidare till tredje part.

När du handlar i vår webbshop ber vi dig att ange den personliga information som vi behöver för att bearbeta din beställning. Sådan information inkluderar till exempel namn, postadress, e-postadress, telefonnummer och eventuell kreditkortsinformation och lösenord. Vi använder din personliga information för följande ändamål:

  • orderhantering

  • statistisk forskning i syfte att förbättra våra tjänster

  • förbättra webbinnehåll och annonsering

  • webbplatshantering

  • informering av nya produkter

Balmuir.se sparar inga kortuppgifter. Om du väljer att spara din betalningsuppgifter på Balmuir.se sida använder vi en betrodd tredje parts (Paytrail) betaltjänst. Paytrail lagrar information för vår räkning och Balmuirs webbshop.

SSL-protokoll

Balmuirs webbshop använder SSL-protokoll. SSL (Secure Socket Layer) möjliggör stark kryptering av förbindelsen mellan användarens webbläsarprogram och webbservern. Krypteringen skyddar datatrafiken på så sätt att utomstående inte kan komma åt konfidentiella uppgifter genom att följa upp förbindelsen. Att handla och betala i Balmuirs webbshop är säkert. Vi lagrar aldrig konto- eller kortinformation som används vid betalning.

 

Priser

Priserna i webbshoppen är angivna i kronor (kr) och inkluderar moms. Momsen specificeras i kundkorgen och i kassan. Alla priser är utan förpliktelser och Balmuir.se förbehåller sig rätten att ändra priser, korrigera eller avbryta felaktiga ordrar på grund av tekniska- eller andra fel. I händelse av prisskillnad kontaktas kunden omgående av vår kundtjänst som ger möjlighet att häva köpet. Eventuell fraktkostnad tillkommer, beroende på vilket fraktalternativ du väljer vid beställning. Mer information om leverans och leveranskostnader hittar du på sidan Leveranskostnader och villkor

 

Betalning

Vi erbjuder endast väl beprövade och säkra betalningsalternativ. Det är möjligt att betala med konto- och kreditkort samt övriga betalningsmetoder Paytrail erbjuder. För att garantera din säkerhet krypteras din kredit- och debit information. Detta minimerar risken för att dina data kommer i händerna på utomstående.

Mer information hittar du på sidan Betalningsalternativ

 

Ångerrätt och retur

Du har alltid 14 dagars returrätt på produkter inhandlade i vår webbshop, personliga produkter och kosmetika är undantagna ångerrätten och kan ej returneras. Mer information och returanvisningar hittar du på sidan Retur och bytesrätt.

 

Balmuirs rätt att neka en order

Vi förbehåller oss rätten att annullera ordrar eller leveransen i följande undantagsfall:

  • lagret inte räcker

  • om vi inte levererar till ditt område

  • en eller flera produkter har ett felaktigt pris på grund av skrivfel eller fel information från leverantören

Om en order måste annulleras kontaktas kunden snarast möjligt via e-post eller per telefon och pengarna betalas tillbaka. Pengarna betalas tillbaka snarast möjligt, dock senast 14 dagar efter beställning. Vi är inte skyldiga att erbjuda någon extra kompensation för förlust eller besvikelse.

 

Leverans

Se aktuella fraktkostnader på sidan Leveranskostnader och villkor. Vi försöker alltid att välja den mest fördelaktiga transportmetoden.

Vårt mål är alltid att leverera alla ordrar inom en viss tid, efter att vi mottagit betalningen. Alla leveranser är beroende tillgänglighet och säkerhetskontroll. Leverans sker till den adress som angivits i ordern.

Trots att vi gör allt vi kan för att leverera ordern i tid ansvarar vi inte för någon förlust på grund av försenad leverans.

Om din beställning inte levereras inom rimlig tid, vänligen kontakta vår kundtjänst via e-post info (at) balmuir.se eller på telefon +46 707 779976. Vi försöker då leverera din beställning snarast möjligt eller erbjuda att ordern annulleras. Betalningen kommer att returneras när varorna har returnerats till oss i gott skick eller konstaterats förlorad av fraktbolaget.

Leverans sker alltid till den adress som angivits i ordern. Om en order inte kan levereras och returneras till oss, på grund av fel adress eller att fraktbolaget inte fått kontakt med kunden för leverans, får kunden tillbaka pengarna för ordern. Avdrag för leveranskostnader och eventuella extra returavgifter kan tillkomma. Om ordern skickas igen, efter att den returnerats till oss av skäl som inte tillhör det normala ordningen har Balmuir rätt att debitera kunden extra leveransavgifter.

Om du mottagit en skadad produkt, en felaktig produkt eller fel antal produkter ber vi dig kontakta vår kundtjänst inom sju (7) dagar från mottagen leverans på e-post stockholm(at)balmuir.se eller telefon +46 70 777 99 76. Signera aldrig en skadad eller öppnad leverans, gör omedelbart en skadeanmälan till fraktbolaget.

 

Skyldigheter och skatter

Alla internationella leveranser levereras enligt leveransvillkoren Delivery Duty Unpaid (DDU), leveranskostnader kommer att debiteras utefter produkt och mottagarland. Eventuella import- och skattekostnader betalas av kunden. Vi rekommenderar att du kontaktar ditt lokala tullkontor för information om importavgifter innan du gör en beställning, eftersom vissa länder har trösklar där inga importskatter eller tullavgifter måste betalas.

Om du beställer produkter som ska levereras till någon annan, försäkra dig om att mottagaren av ordern är medveten om att eventuella importskatter och avgifter kommer att betalas till denne. Balmuir ansvarar inte för dessa kostnader och eftersom import- och tullavgifter är landsspecifika, kan vi tyvärr inte erbjuda hjälp i dessa processer. Vi rekommenderar att du kontrollerar de importavgifter som gäller i leveranslandet innan du beställer, och vid behov kontakta ditt lands import- och tullverksamhet.

Observera att vi alltid försöker att skicka alla internationella leveranser inom 5 dagar. Den beräknade leveranstiden anger när produkten kan skickas från vårt lager. Balmuir ansvarar inte för förseningar orsakade av import- och tullprocesser.

 

Rabattkoder och presentkort

Presentkort kan inte bytas mot kontanter. Presentkort kan användas på produkter till ordinarie pris. Om du returnerar en produkt som har köpts med ett presentkort återbetalas summan till presentkortet.

Rabattkoder kan inte kombineras med andra erbjudanden eller rabatter, rabattkoder kan endast användas på produkter till ordinarie pris. Om en order som genomförts med en rabattkod returneras aktiveras inte rabattkoden igen.

Tidvis erbjuder vi försäljningserbjudanden (till exempel 200kr rabatt på första ordern om minst 1000kr). Om ordern innehåller flera produkter som tillsammans kostar mer än 1000kr och en produkt returneras betalar vi tillbaka priset för produkten med avdrag för rabatten.

 

Ansvar

Om en levererad vara inte överensstämmer med din order, är skadad ellet defekt eller på annat sätt felaktig ber vi dig att skriftligt kontakta oss inom sju (7) arbetsdagar från mottagen leverans. Om försändelsen är skadad är kunden skyldig att göra en skadeanmälan direkt på utlämningsstället därefter måste kunden kontakta vår kundtjänst omgående via e-post info(at)balmuir.se eller telefon 08….

Om du som kund inte mottagit din order inom utsatt tid som anges på hemsidan är kunden själv skyldig att kontakta Balmuirs kundtjänst inom 30 dagar från lagd order. Balmuir är inte ansvariga i de fall då kunden inte informerat om utebliven leverans inom 30 dagar från lagd order.

I de fall kunden informerar Balmuir om utebliven leverans är vi skyldiga att:

  • ersätta alla saknade produkter

  • byta ut skadade eller defekta produkter

  • återbetala på samma sätt och till samma konto som användes vid köptillfället

Med förbehåll för gällande lagstiftning är vi inte ansvariga för indirekt förlust eller följeskador, förlorande, skador eller kostnader (inkluderande inkomst eller förlorad inkomst). Balmuirs felansvar är begränsat till gällande lagstiftning och ger inga extra garantier eller försäkringar.

Kunden måste följa alla tillämpade lagar och bestämmelser samt att själv ansvara för nödvändiga tull-, import- och övriga tilläggskostnader och handlingar. Import av vissa produkter kan vara förbjuden enligt lokala nationella lagar.  Kunden ansvarar för att lösa och hantera ovanstående problem.

 

Yttre omständigheter

Om lagen inte säger något annat är vi inte ansvariga för förseningar eller skador som uppkommit genom omständigheter Balmuir inte kan påverka. Till exempel strejk, lockout, brand, naturkatastrofer eller tekniska problem eller fel orsakade av nämnda omständigheter.

 

Tvister

Vi kommer i första hand att försöka lösa eventuella meningsskiljaktigheter genom förhandlingar. Om en tvist om ett kommersiellt avtal inte kan lösas genom förhandlingar mellan parterna, kan konsumenten ta ärendet till konsumentombudsmannen (www.konsumentverket.se) för beslut.

Innan ärendet överförs till konsumentverket måste kunden kontakta den lokala konsumentrådgivningen.